STATUT FUNDACJI "Mała Orkiestra Wielkiej Pomocy"
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
Fundacja pod nazwą Mała Orkiestra Wielkiej Pomocy, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Alberta Bartosza zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przed notariuszem Katarzyną Żubrowską w Kancelarii Notarialnej w Oświęcimiu przy ul. Sienkiewicz 9 w dniu 07.09.2010 r., działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jednolity Dz. U. Nr 120, poz. 1268, z dnia 6 kwietnia 2001 r.) oraz postanowień niniejszego statutu.
§2.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Oświęcim. Fundacja będzie pomagać osobom zameldowanych na terenie Powiatu Oświęcimskiego.
- Dla pełniejszej realizacji swoich celów Fundacja może działać również poza granicami kraju.
- Fundacja posiada prawo powoływania ośrodków i biur w kraju i za granicą.
- Realizacja zadań statutowych Fundacji może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami.
- Najmniejszą komórkę organizacyjną Fundacji tworzy rodzina lub opiekunowie niepełnoletniego dziecka, wymagającego społecznej pomocy, zwani Beneficjentami, z którymi Zarząd Fundacji zawiera stosowną umowę (porozumienie) o współpracy, opiece i organizowaniu pomocy.
§3
- Fundacja zostaje powołana na czas nieoznaczony.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Pracy i Polityki Społecznej.
§4.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego zwanego logiem, którego wzór zatwierdza Zarząd uchwałą.
- Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZAKRES DZIAŁANIA
§5.
Fundacja została powołana w celu:
- prowadzenia wszechstronnej działalności w zakresie rozwoju dzieci, ochrony zdrowia i ratowania życia dzieci, w tym wspierania i prowadzenia inicjatyw o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym, sportowym, kulturalnym oraz dobroczynnym;
- udzielania pomocy osobom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i materialnej;
- rozwijania i umacniania postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
§6.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie i finansowanie zakupu specjalistycznego sprzętu medycznego oraz lekarstw niezbędnych dla ratowania zdrowia lub życia dzieci;
- pomoc finansową i rzeczową dla dzieci szczególnie zagrożonych utratą zdrowia lub życia;
- organizowanie akcji pomocy dzieciom z udziałem innych podmiotów,
- wspieranie organizacyjne, rzeczowe i finansowe zakładów opieki zdrowotnej prowadzących działalność w zakresie ratowania zdrowia lub życia dzieci, w szczególności w odniesieniu do sprzętu medycznego i lekarstw, o których mowa w pkt. 1);
- wspieranie organizacyjne, rzeczowe i finansowe budowy, remontów i modernizacji zakładów opieki zdrowotnej oraz innych obiektów służących poprawie zdrowia lub ratowania życia dzieci;
- wspieranie organizacyjne, rzeczowe i finansowe podmiotów prowadzących działalność w zakresie edukacji, opieki i wychowania dzieci i młodzieży;
- finansowanie leczenia, rehabilitacji, zakup niezbędnego sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego dla osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i materialnej;
- organizowanie i finansowanie: wystaw, pokazów, koncertów, spotkań, realizacji audiowizualnych, akcji w przestrzeni publicznej, wydarzeń sportowych i kulturalnych, konkursów, innych imprez, których celem jest realizacja działań statutowych;
- prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych;
- współpracę z innymi organizacjami i instytucjami w kraju i za granicą w zakresie objętym celami Fundacji;
- organizowanie i finansowanie: szkoleń, konferencji, warsztatów, zajęć edukacyjnych;
- organizowanie zbiórek publicznych, aukcji i licytacji (w tym elektronicznych) o charakterze dobroczynnym;
- promowanie i organizowanie wolontariatu.
§7.
- Dla realizacji swoich celów statutowych Fundacja może założyć działalność gospodarczą.
- Fundacja może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Zakres prowadzonej działalności odpłatnej i nieodpłatnej określa uchwała Zarządu Fundacji.
§8.
- Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji.
- Fundacja może zatrudniać pracowników w zakresie prowadzonej przez siebie działalności.
ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§9.
- Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie pieniężnej 10.000 zl (słownie: dziesięć tysięcy złotych) oraz środki finansowe, prawa majątkowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w trakcie jej działania.
- Na realizację celów Fundacji Fundator przeznacza kwotę pieniężną 9.000 zł (słownie: dziewięć tysięcy złotych), zaś na prowadzenie działalności gospodarczej w przyszłości przez Fundację Fundator przeznacza kwotę pieniężną 1.000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych).
§ 10.
Dochody Fundacji pochodzić mogą z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych oraz loterii,
- dochodów z majątku Fundacji,
- odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych,
- dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,
- wpływy z odpłatnej działalności statutowej.
§11
Dochody z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji, jeżeli ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
§12.
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
§13.
- Fundacja nie może udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji, pracowników Fundacji oraz osób, z którymi pozostają oni w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi".
- Fundacja nie może przekazywać majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji, pracowników Fundacji, oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Fundacja nie może wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji, pracowników Fundacji, oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie wynika ze statutowego celu Fundacji.
- Fundacja nie może nabywać za szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji, pracownicy Fundacji, oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 14.
Całość dochodów uzyskiwanych prze Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY I CZŁONKOWSTWO
§ 15.
- Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji
- Zarząd Fundacji.
- Członkowie Rady Fundacji oraz Zarządu Fundacji nie pobierają wynagrodzenia za udział w pracach tego organu, mogą jedynie domagać się zwrotu poniesionych i uzasadnionych oraz udokumentowanych wydatków związanych z tą działalnością, w tym kosztów podróży.
- Nie wolno łączyć funkcji członka Rady Fundacji i Zarządu Fundacji.
- Członkami organów Fundacji można być więcej niż jedną kadencję.
RADA FUNDACJI
§16.
- Rada Fundacji jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- W skład Rady Fundacji wchodzą przynajmniej 3 osoby wybierane na pięcioletnią kadencję.
- Członków pierwszego składu Rady Fundacji powołuje Fundator. Następnych członków Rady Fundacji na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady Fundacji, powołuje swą decyzją Rada Fundacji.
- Odwołanie z Rady Fundacji następuje w przypadku:
- złożenia rezygnacji zgłoszonej na piśmie do Przewodniczącego Rady Fundacji,
- podjęcie pracy, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka.
- choroby, ułomności lub utraty sił - powodujących trwałą niezdolność do sprawowania funkcji,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- niepełnienia obowiązków członka przez okres dłuższy niż rok, 0 przekroczenia 75 roku życia,
- nienależytego wypełniania funkcji członka,
- śmierci członka,
- istotnego naruszenia postanowień Statutu.
- Rada Fundacji na swym pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza Rady Fundacji. Pracami Rady Fundacji kieruje Przewodniczący Rady Fundacji lub Wiceprzewodniczący Rady Fundacji.
§17.
Do zadań Rady Fundacji należy:
- powoływanie i odwoływanie Prezesa oraz Wiceprezesów Zarządu Fundacji;
- kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji;
- nadzór nad realizacją głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji;
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd Fundacji,
- opiniowanie rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji;
- uchwalenie regulaminu pracy Zarządu Fundacji;
- podejmowanie decyzji o zmianie statutu;
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu Fundacji oraz udzielanie mu absolutorium;
- podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji;
- podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Zarządu Fundacji.
§18.
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady Fundacji z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu Fundacji lub Fundatora, zgłoszony na piśmie. W posiedzeniach tych może uczestniczyć przedstawiciel Zarządu w celu składania wyjaśnień.
- Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów, z tym że dla ważności tych uchwał wymagana jest obecność co najmniej połowy składu jej członków, w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady Fundacji.
- W razie równej liczby głosów oddanych za i przeciw danej uchwale decyduje głos Przewodniczącego, lub w razie jego nieobecności, Wiceprzewodniczącego Rady Fundacji.
- Do udziału w posiedzeniach Rady Fundacji mogą być zaproszone osoby i przedstawiciele organizacji, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
- Z posiedzeń Rady Fundacji należy sporządzić protokoły, które mają być udostępnione każdemu członkowi Rady Fundacji na jego żądanie.
- Udział osób wymienionych w pkt. 5 w posiedzeniach Rady Fundacji ma charakter doradczy.
- Posiedzenie Rady Fundacji może zostać zwołane w trybie nadzwyczajnym z inicjatywy Zarządu Fundacji, bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady Fundacji lub przynajmniej dwóch jej członków dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady Fundacji winno zostać zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków Rady Fundacji dysponuje jednym głosem.
§19
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- Żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;
- Dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
ZARZĄD FUNDACJI
§20.
- Zarząd Fundacji składa się z 3 do 5 osób, w tym Prezesa Zarządu Fundacji, Wiceprezesów Zarządu Fundacji oraz Sekretarza Zarządu Fundacji, powoływanych przez Radę Fundacji na pięcioletnią kadencję.
- Odwołanie z Zarządu Fundacji następuje w przypadku:
- złożenia rezygnacji zgłoszonej na piśmie do Prezesa Zarządu Fundacji,
- podjęcie pracy, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji w zarządzie fundacji,
- choroby, ułomności lub utraty sił - powodujących trwałą niezdolność do sprawowania funkcji,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- niepełnienia obowiązków członka przez okres dłuższy niż rok, 1) przekroczenia 75 roku życia,
- nienależytego wypełniania funkcji członka,
- śmierci członka,
- istotnego naruszenia postanowień Statutu.
- Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególne osoby mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie w obecności co najmniej 2/3 składu jej członków, w tym Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
§21.
- Pracami Zarządu Fundacji kieruje Prezes Zarządu Fundacji.
- Fundator Fundacji wchodzi w skład pierwszego zarządu i staje na czele jako Prezes Zarządu Fundacji i powołuje Wiceprezesów Zarządu Fundacji oraz Sekretarza Zarządu Fundacji.
§22.
- Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Zarząd działa według regulaminu zatwierdzonego przez Radę Fundacji.
- Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
- składanie wniosków do Rady Fundacji o zmianę statutu,
- wnioskowanie do Rady Fundacji o połączenie i likwidację Fundacji,
- sporządzanie i przedkładanie Radzie Fundacji rocznego sprawozdania z działalności Fundacji,
- przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów.
§23.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać powiadomieni wszyscy Wiceprezesi Zarządu Fundacji ora/. Sekretarz Zarządu Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwal zwykłą większością głosów, przy czym dla ważności wymagana jest obecność co najmniej połowy jego członków, w tym Prezesa Zarządu. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Z posiedzeń Zarządu należy sporządzić protokoły, które mają być udostępnione każdemu członkowi Fundacji na jego żądanie.
- Zarząd co roku, do dnia 31 marca, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§24.
- Oświadczenie woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach składa Prezes Zarządu, Wiceprezesi Zarządu, Sekretarz Zarządu jednoosobowo.
- Zobowiązania finansowe powyżej 2 000 zł (słownie: dwa tysiące złotych) wymagają podpisu dwóch członków zarządu łącznie.
ROZDZIAŁ V
ZMIANA STATUTU
§25.
- Decyzje w kwestii zmiany Statutu podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie w obecności co najmniej 2/3 składu jej członków, w tym Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
- Zmiana statutu może dotyczyć wszystkich zapisów umieszczonych w statucie. Zmiana statutu może obejmować również powoływanie nowych organów Fundacji.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§26.
- Dla efektywnego urzeczywistnienia swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją. Decyzję o połączeniu podejmuje Rada Fundacji na wiosek Zarządu
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub wobec wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie w obecności co najmniej 2/3 składu jej członków, w tym Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Fundacji.
- Likwidacja jest przeprowadzana przez likwidatora wybranego przez Radę Fundacji. Likwidator ma prawa Zarządu Fundacji.
- Majątek Fundacji po likwidacji przypada Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która zapewni, aby majątek zlikwidowanej Fundacji służył takim samym celom, dla których powstała Fundacja.
Oświęcim, dn. 07.09.2010 r.